2/2015
Dačický ležák překvapil jasným vítězstvím! Publikováno v Pá. 13. března 2015 v rubrice ČESKÝ LEŽÁK
Sledujete při nákupu piv jejich minimální trvanlivost? Možná byste měli začít! V úterý 10. března proběhlo druhé základní kolo šestého ročníku anonymní degustace českých ležáků První pivní extraliga. Na poměry zpravidla velmi nevyrovnané úrovně piv v základních kolech tentokrát nebyla kvalita vůbec špatná, řada degustátorů ale opět zmiňovala poměrně značný vývoj v senzorických vlastnostech při postupně stoupající teplotě piva.
To je pochopitelně přirozené – chladnější pivo lépe skrývá svůj osobitý charakter a mnohdy i vady. Stačí deset minut a ze solidního lahváče, na kterém se pochutnáváte u televize, se může stát solidní horor. Vyzkoušejte si to sami. Jednou z věcí, které se v obchodech při nákupu piva vyplatí sledovat, je expirační doba. Podle pivovarů by kvalita neměla trpět ani na jejím konci, v praxi je ale situace často jiná a vyplatí se kupovat piva s co nejvzdálenější dobou expirace. My se ovšem v rámci První pivní extraligy snažíme simulovat chování běžného spotřebitele, a tak nákupčí vzorků podle hesla „padni komu padni“ kontroluje pouze to, že jsou všechny tři nakupované lahve ze stejné šarže. Výsledkem je, že často porovnáváme čerstvá piva s těmi, které mají do konce expirace pár týdnů. Možná i to mohl být důvod velmi odlišných dojmů z trutnovského Krakonoše – měl totiž do konce expirace dva týdny. Opět tu navíc došlo k situaci, kdy jsme i v rámci třech lahví došli k rozdílným výsledkům – část degustujících vzorek hodnotila jako velmi dobrý, jiní hlásili havarovaný vzorek. Tentokrát jsme si dojmy potvrdili po ukončení hodnocení vyzkoušením zbylého piva a došli jsme k názoru, že jde prakticky o dvě různá piva. Bez přehánění se nám zdá, že je nákup piva často loterií. I proto jsou pravidla První Pivní Extraligy nastavena tak, že musí vítězné vzorky potvrdit svou kvalitu v rámci ročníku hned třikrát. Jednou nadchnout nestačí a naopak – jedno zklamání a „nashledanou za rok“. Odnesl to ostatně i zmíněný Krakonoš, který sice části degustátorů náramně chutnal, ale jiné zklamal. A tedy nepostoupil. Stejně tak nepostoupily Ostravar (jeden z kolegů přirovnával jeho vůni k pavilonu opic), Holba, Král Šumavy, Gambrinus Premium a Bernard. Čtveřice postupujících do semifinále byla tentokrát při pohledu na bodové hodnocení jasná. Na třetím místě skončily shodně Zlatopramen a Rebel, druhé pak byly „naše oblíbené“ Svijany, které se jako jediné pivo každý rok stabilně objevují ve finále. Svijany jsou také ve svých senzorických vlastnostech (zejména ve vůni) poměrně charakteristické – i tentokrát několik z nás poznalo Svijany ještě před odkrytím výsledků. Posledním postupujícím a přesvědčivým vítězem byl Dačický z Heinekenu, který nás tak velmi příjemně překvapil. Třetí základní kolo je plánováno na úterý 24. 3. 2015 v První Pivní Tramwayi. Konečné výsledky 2. základního kola:
Text: Jan Modrák
|
Napsat komentář