,
2/2015
Dačický ležák překvapil jasným vítězstvím!
Publikováno v Pá. 13. března 2015 v rubrice ČESKÝ LEŽÁK

logo_ppeSledujete při nákupu piv jejich minimální trvanlivost? Možná byste měli začít! V úterý 10. března proběhlo druhé základní kolo šestého ročníku anonymní degustace českých ležáků První pivní extraliga. Na poměry zpravidla velmi nevyrovnané úrovně piv v základních kolech tentokrát nebyla kvalita vůbec špatná, řada degustátorů ale opět zmiňovala poměrně značný vývoj v senzorických vlastnostech při postupně stoupající teplotě piva.

To je pochopitelně přirozené – chladnější pivo lépe skrývá svůj osobitý charakter a mnohdy i vady. Stačí deset minut a ze solidního lahváče, na kterém se pochutnáváte u televize, se může stát solidní horor. Vyzkoušejte si to sami.

Jednou z věcí, které se v obchodech při nákupu piva vyplatí sledovat, je expirační doba. Podle pivovarů by kvalita neměla trpět ani na jejím konci, v praxi je ale situace často jiná a vyplatí se kupovat piva s co nejvzdálenější dobou expirace. My se ovšem v rámci První pivní extraligy snažíme simulovat chování běžného spotřebitele, a tak nákupčí vzorků podle hesla „padni komu padni“ kontroluje pouze to, že jsou všechny tři nakupované lahve ze stejné šarže. Výsledkem je, že často porovnáváme čerstvá piva s těmi, které mají do konce expirace pár týdnů.

Možná i to mohl být důvod velmi odlišných dojmů z trutnovského Krakonoše – měl totiž do konce expirace dva týdny. Opět tu navíc došlo k situaci, kdy jsme i v rámci třech lahví došli k rozdílným výsledkům – část degustujících vzorek hodnotila jako velmi dobrý, jiní hlásili havarovaný vzorek. Tentokrát jsme si dojmy potvrdili po ukončení hodnocení vyzkoušením zbylého piva a došli jsme k názoru, že jde prakticky o dvě různá piva. Bez přehánění se nám zdá, že je nákup piva často loterií. I proto jsou pravidla První Pivní Extraligy nastavena tak, že musí vítězné vzorky potvrdit svou kvalitu v rámci ročníku hned třikrát. Jednou nadchnout nestačí a naopak – jedno zklamání a „nashledanou za rok“. Odnesl to ostatně i zmíněný Krakonoš, který sice části degustátorů náramně chutnal, ale jiné zklamal. A tedy nepostoupil.

Stejně tak nepostoupily Ostravar (jeden z kolegů přirovnával jeho vůni k pavilonu opic), Holba, Král Šumavy, Gambrinus Premium a Bernard. Čtveřice postupujících do semifinále byla tentokrát při pohledu na bodové hodnocení jasná. Na třetím místě skončily shodně Zlatopramen a Rebel, druhé pak byly „naše oblíbené“ Svijany, které se jako jediné pivo každý rok stabilně objevují ve finále. Svijany jsou také ve svých senzorických vlastnostech (zejména ve vůni) poměrně charakteristické – i tentokrát několik z nás poznalo Svijany ještě před odkrytím výsledků. Posledním postupujícím a přesvědčivým vítězem byl Dačický z Heinekenu, který nás tak velmi příjemně překvapil.

Třetí základní kolo je plánováno na úterý 24. 3. 2015 v První Pivní Tramwayi.

Konečné výsledky 2. základního kola:

1. Dačický 28
2. Svijanský rytíř 32
3. Rebel 33
3. Zlatopramen 33
5. Bernard 36
5. Krakonoš 36
5. Gambrinus 36
8. Holba 37
8. Král Šumavy 37
10. Pernštejn 40
11. Ostravar 41

Text: Jan Modrák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *