Kdo vyhraje letošní První pivní extraligu?
Publikováno v Čt. 23. října 2014 v rubrice ČESKÝ LEŽÁK
Čtvrtého listopadu bude mít První pivní extraliga už páté finále svých degustací českomoravských ležáků. Letošními favority jsou Staropramen Ležák a Lobkowicz Premium, alespoň soudě podle toho, že jde o vítěze semifinálových degustací (1 2 ). Jenže znáte to, anonymní degustace můžou dopadnout všelijak, degustéři nejsou roboti a pivo taky nemusí být vždy ve stejné kondici.
Na věc se lze ale podívat i jinak. PPE za posledních pět let absolvovala 33 degustací našich ležáků. V každé se degustovalo 10 – 11 vzorků, degustérů je vždy osm. To je dohromady na tři tisíce degustačních výroků. Můžete si o degustérech PPE myslet cokoli, ale při takovém množství ochutnání by se už měly projevit nějaké trendy.
1 Svijany 533 Já vím, leckterý pravověrný pivař se hroutí a říká si, co to je v PPE za pitomce. Takové mohu ujistit, že prvními překvapenými jsme byli vždy my sami. A ono to tak je u anonymních degustací vždy. Ostatně proto jsme s nimi před pěti lety začali. Člověk má zažité své předsudky, averze nebo preference, ale když mu dáte ochutnat stejná piva v anonymních vzorcích ze stejných sklenic ve stejné teplotě a vše v jeden okamžik, vyhodnotí je pak objektivně a nestranně často úplně jinak, než kdyby věděl, co se za jednotlivými vzorky skrývá. PPE je složena z lidí s velmi různorodou pivní zkušeností, rozhodně nejde o partu lidí, kterým všem chutnají jisté druhy piv a jiné ne. Každý do hodnocení vnáší svůj odlišný pohled a teprve souhrnem vzniká jistá objektivita. Najdete mezi námi slavné sládky i klasické hospodské pivaře, hlavně ale samé pivní fandy a zažrance. Nebo geeky, jak se teď říká. Ochutnáváme každý rok všechny české ležáky, které se dají koupit v běžných obchodech. Proto tam nejsou mikropivovary nebo značky, které prodávají lahve jen u sebe doma. Už napoprvé nás překvapilo, jak právě v ležácích, vlajkových lodích českých pivovarů, často bodují ty velké, nad kterýma jsme už leckdy zlomili hůl. A jak někteří naši oblíbení miláčkové propadají, třeba proto, že nemají vyrovnanou kvalitu v průběhu celého roku a tedy všech degustačních kol. Vzorky nakupuje náš nákupčí v normálních krámech, nikdy jsme nekývli na nabídku pivovarů, že by nám pivo dodaly. Jsme spotřebitelský test, pijeme pivo koupené za stejných podmínek, jako kdokoli jiný. Proto se stane, že někdy vinou možná skladování či transportu si to nějaké pivo odskáče, třeba kvůli jedné či dvou pokažených lahvích. Ale takhle to přece má každý spotřebitel, ten taky nedává milost, když musí pivo vylít nebo dopít se sebezapřením.
A jakého favorita máte vy? Láďa Jakl, První pivní extraliga |
Napsat komentář